×
جستجو در وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر
برچسب‌ها

چگونه هسته پردازنده و حافظه نهان کش بر عملکرد و اجرای بازی تاثیر میگذارند؟

توسط 3810
دوست داشتن3

بعضی وقت‌ها شاید شنیده باشید که می‌گویند برای بازی به تعداد X هسته نیاز دارید، به عنوان مثال، 6 هسته عالی است یا شما برای بازی به حداقل 8 هسته نیاز دارید، اما این‌که چون کنسول‌ها 8 هسته دارند، پس کامپیوتر شخصی نیز باید برای عملکرد مناسب  برای بازی هشت هسته‌ای باشند، تصور غلطی است و عملکرد کلی پردازنده مهم است و نه تعداد هسته‌های پردازنده.

در بررسی‌های ده‌ها پردازنده AMD و Intel به این نتیجه رسیدیم که پردازنده‌های اینتل با افزودن هسته‌های بیشتر (حداکثر تا ده هسته) عملکرد بهتری را می‌دهند اگرچه باید عنوان کرد که بازی‌ها به چنین قدرت پردازشی زیادی نیاز ندارند، همچنین پردازنده‌های AMD با معماری ZEN3 عملکرد تقریبا ثابتی را از هشت هسته تا شانزده هسته ارائه می‌دهند و فقط عملکرد تعداد کمی از بازی‌ها متفاوت است.

مقایسه پردازنده AMD  و INTEL

با مقایسه داده‌های پردازنده ZEN3 به‌همراه گرافیک قدرتمند GeForce RTX 3090 به این نتیجه رسیدیم که به طور میانگین پردازنده شانزده هسته‌ای Ryzen 9 5950X پنج درصد سریع‌تر از پردازنده شش هسته‌ای Ryzen 5600X و پردازنده هشت هسته‌ای  Ryzen 5800X سه درصد از 5600 سریع‌تر بوده است، این آزمایش‌ها بر اساس رزولوشن 1080 بودند اما اگر حداکثر توان پردازنده را بخواهید باید گفت که اکثر بازی‌های امروزی برای بهینه‌تر کردن عملکرد پردازنده با آن همگام‌سازی شده‌اند.

اما می‌رسیم به مقایسه نسل دهم پردازنده‌های اینتل به‌همراه گرافیک RTX 3090 و تنظیمات کلی بالا با رزولوشن 1080:

پردازنده هشت هسته‌ای  i7-10700K نه درصد سریع‌تر از پردازنده شش هسته‌ای i5-10600K است و این در حالی است که پردازنده ده هسته‌ای i9-10900K شانزده درصد سریع‌تر از  i5-10600K می‌باشد که مقدار بسیار قابل توجه و تامل برانگیزی است و اگر شما گیمر هستید و پردازنده‌تون رو به i9-10900K ارتقا بدهید تاثیر قابل توجهی در عملکرد بازی شما دارد.

اما بازهم پردازنده قوی‌تری وجود دارد؟

در پاسخ باید بگوییم که بله.

همه پردازنده‌های Ryzen 5 و Ryzen 7 با معماری Zen 3 دارای 32MB کش یا حافظه پنهان هستند اما پردازنده Ryzen 9 دارای حافظه کش 64MB است، این در حالی است که نسل دهم پردازنده‌های اینتل در مدل I5 شش هسته‌ای دارای 12MB و I7 هشت هسته‌ای 16MB و I9 ده هسته‌ای 20MB کش هستند.

بنابراین، از I5-10600K تا I9-10900K،  شما نه تنها 67٪ هسته بیشتر، بلکه 67٪ ظرفیت حافظه پنهان را نیز افزایش می‌دهید. با توجه به اینکه اکثر بازی‌های رایانه‌ای هنوز قادر نیستند تا از نهایت عملکرد I5-10600K استفاده کنند، باید از خودمان بپرسیم پس کدام مهم‌تر است؟ حافظه کش اضافی یا هسته؟

نتیجه‌گیری:

ما برای مقایسه 6 بازی را انتخاب کردیم که برای پردازنده بهتر بهینه شده‌اند، نتیجه ای که از این بازی‌ها می‌توان گرفت این است که ارتقا از 6 به 8 هسته باعث رشد 15 درصدی عملکرد می‌شود و رفتن از 8 به 10 هسته 9 درصد دیگر باعث رشد می‌شود، و همچنین ارتقا پردازنده I5-10600K به I9-10900K باعث رشد 25 درصدی عملکرد شما می‌شود، اما آیا به خاطر آن 4 هسته اضافی است؟

و حالا یک پردازنده هشت هسته‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهیم، یک کش 16 مگابایتی L3 را با یک کش 20 مگابایتی L3 مقایسه کنید، خواهید دید که این به تنهایی اجازه افزایش 5 درصدی عملکرد را می‌دهد و جالب این‌که دو هسته اضافی تنها 3 درصد عملکرد را افزایش می‌دهند. اما 10700K و 10900K از نظر عملکرد نزدیک بودند.

در پایان این آزمایش به این نتیجه رسیدیم که، افزایش 67 درصدی هسته‌ها فقط 6 درصد عملکرد شما را افزایش می‌دهد، در حالی که افزایش 67 درصدی حافظه نهان 18 درصد عملکرد شما را افزایش می‌دهد، بنابراین کش اضافی بسیار مفیدتر از تعداد هسته‌ها در عملکرد گیم می‌باشد.

این آزمایش ثابت می‌کند که همیشه هسته‌های بیشتر به معنی بهتر بودن نیست. همچنین اگر فرض کنیم که همه پردازنده‌ها دارای حافظه کش یکسان هستند، بالاتر رفتن از 6 هسته برای اکثر گیمر‌ها تاثیر چندانی نخواهد داشت.

این نتیجه بررسی‌های ما بر چگونگی تاثیر هسته‌ها و حافظه‌های نهان بر عملکرد بازی بود و در حقیقت اگر شما پردازنده خود را ارتقا دهید و عملکرد بهتری در بازی داشته باشید، تاثیر مثبت آن بیشتر به خاطر حافظه کش بالاتر است نه به خاطر هسته‌های اضافی آن؛ البته که هر دو کمک کننده هستند و اگر بخواهید به حالت ایده‌آل برسید باید هر دو را ارتقا دهید و اگر خواهان حافظه کش بیشتری هستید به نظر می‌رسد AMD با تکنولوژی‌های جدیدش عملکرد بهتری دارد.

بنابراین ادعای ابتدایی که گیمر‌ها به 8 هسته برای بازی بهتر نیاز دارند رد می‌شود و بهتر است که پردازنده‌ها را بر اساس نتیجه عملکرد آن‌ها ارزیابی کنیم نه بر اساس مشخصات روی کاغذ.

موردی یافت نشد
آخرین مطالب پاساریا
ارسال نظر
پاسخ دهید

خانه

تماس با ما

منو

برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

منو

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ثبت نام

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ثبت نام