×
جستجو در وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر
برچسب‌ها

Intel و AMD چه تفاوتی با هم دارند

بین پردازنده‌های اینتل و AMD کدام را باید انتخاب کنید؟

اینتل و AMD دو مورد از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری هستند و تراشه‌هایی را تولید می‌کنند که در میلیون‌ها رایانه، کارت گرافیک، سِروِر و دستگاه‌های دیگر به کار می‌روند. حال می‌خواهیم بدانیم تفاوت میان این دو غول صنعت فناوری در چیست؟

در این پست تفاوت‌های اینتل و AMD در حوزه‌های اصلی را شرح می‌دهیم و می‌گوییم دفعه‌ی بعدی که می‌خواهید برای خرید لپتاپ اقدام کنید، بهتر است به کدام شرکت اعتماد کنید.

اینتل در برابر AMD: تفاوت‌های اصلی

کدام بهتر است؟ واقعاً بستگی دارد که از سیستم رایانه‌ی خود چه انتظاری دارید و می‌خواهید چقدر هزینه صرف کنید: تراشه‌های AMD معمولاً هسته‌های بیشتر و تردهای (thread) بیشتری دارند و تراشه‌های اینتل در مقابل از نرخ کلاک (clock speed) بیشتری برخوردارند. علاوه بر آن، این دو شرکت رویکردهای معماری متفاوتی به گرافیک مجتمع دارند که این مسئله تنها وقتی مهم می‌شود که نخواهید کارت گرافیک جدایی نصب کنید.

اگر قیمت پردازنده برایتان مهم نیست، در نظر بگیرید که بسته‌های پردازنده تردریپر 3990X (Threadripper) شرکت AMD که قیمتشان بیش از 4 هزار دلار یا 3 هزار و پانصد پوند است در کمال حیرت 64 هسته دارند و با اختلاف قدرتمندترین پردازنده‌ای به حساب می‌آید که در Geekbench ثبت شده و امتیاز عملکرد چندهسته‌ای بیشتر از 25,000 آورده است.  

وقتی گزینه‌های معقول‌تر و محبوب‌تر را مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که پردازنده Core i7-11700K شرکت اینتل به قیمت 350 دلار یا 300 پوند امتیاز چندهسته‌ای 9,840 و Ryzen 7 5800X شرکت AMD با همان قیمت امتیازی بیشتر از 10,200 آورده است.

اینتل در برابر AMD: تفاوت‌های محصولات دیگر

ازآنجاکه AMD شرکت ATI را اکتساب کرده، در محصولاتش کارت گرافیک هم عرضه می‌کند، اما اینتل به طور مستقیم در این حوزه فعالیتی ندارد (البته اینتل تراشه‌های گرافیک مجتمع را به عنوان بخشی از واحدهای پردازنده‌اش تولید می‌کند). AMD در حوزه‌ی کارت گرافیک هم از نظر سهم بازار دوم است و این بار Nvidia رتبه‌ی اول را در دست دارد. اما AMD باز هم از ویژگی‌های مطلوبی برخوردار است.

یک حوزه که AMD بدون شک در آن بازار را تحت نفوذ خود دارد حوزه‌ی کنسول‌های بازی است. تراشه‌های سفارشی AMD هم در پلی‌استیشن سونی و هم در اکس‌باکس سری اکس و سری اس استفاده می‌شوند. این درحالیست که اینتل سهمی از این بازار ندارد، بنابراین در این حوزه دوراهی‌ای برای انتخاب میان اینتل و AMD وجود ندارد.

اینتل از سال 1968 فعالیت خود را آغاز کرد و به رشد خود ادامه داد و زمانی بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه‌های نیمه‌هادی بود (در حال حاضر بعد از سامسونگ در رتبه‌ی دوم قرار دارد). قطعات اینتل به لطف موفقیت چشمگیر تراشه‌های معماری x86 آن در اکثر رایانه‌ها وجود دارند، چه سیستم عاملشان ویندوز باشد و چه macOS.

AMD به هیچ وجه به بزرگی اینتل نیست، اما همچنان در بازار معماری‌های مجموعه دستورالعمل x86 (یعنی همان لپتاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی‌ای که همه هر روز استفاده می‌کنیم) بزرگ‌ترین رقیب اینتل به شمار می‌آید. AMD‌ همچنان بر سر سهم بازار پردازنده‌های رایانه‌های شخصی با اینتل رقابت می‌کند و از سال 2006 که شرکت فناوری ATI را اکتساب کرد، در بازار کارت‌های گرافیک و چیپست‌ها هم با Nvidia رقابت دارد.

وقتی کسی درباره‌ی تفاوت میان اینتل و AMD سوال می‌کند، معمولاً می‌خواهد بداند که تفاوت پردازنده‌های رایانه‌های رومیزی این دو شرکت در چیست، اما نمی‌شود کلی‌گویی کنیم و تعمیم بدهیم. هر شرکت پردازنده‌های زیاد و متنوعی می‌سازد و لازم است مدل‌های به‌خصوص را با هم مقایسه کنیم.

AMD به طور کلی ارزان‌قیمت‌تر است و اینتل عملکرد بهتری دارد، اما این قاعده‌ای نیست که همیشه صدق کند و ازآنجاکه هر شرکت مدام قطعات بیشتری عرضه می‌کند، برتری‌شان نسبت به یکدیگر هر چند ماه و هر چند سال عوض می‌شود.

AMD اخیراً به علت آنکه پردازنده‌های رایزن سری 7 و 9 آن عملکرد بهتری نسبت به اینتل داشته‌اند محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. این دو سری پردازنده طبق همه‌ی معیارهای سنتی نسبت به سری i7 و i9 اینتل برتری دارند. 

سایت WePC که در زمینه سخت‌افزار رایانه تخصص دارد روی پردازنده‌های مشابه هر دو شرکت تست‌هایی انجام داده است و در نهایت اعلام کرده است که پردازنده‌های رایزن 7 شرکت AMD به طور قطع از سری مشابه اینتل که i7 است بهتر عمل می‌کنند. 

با رجوع به وب‌سایت بنچمارک پردازنده Geekbench (که در آن هرچه امتیازی بیشتر باشد به معنای عملکرد بهتر است) می‌بینیم که پردازنده Core i9-10900K در عملکرد تک‌هسته‌ای امتیاز 1,396 و در عملکرد چندهسته‌ای امتیاز 10,839 آورده است. در مقایسه می‌بینیم که پردازنده Ryzen 9 5900X شرکت AMD امتیاز تک‌هسته‌ای 1,671 و چندهسته‌ای 14,110 آورده و عملکرد بسیار بهتری داشته است. 

این تفاوت به آن معنا نیست که اینتل فرسنگ‌ها از AMD عقب‌تر است و به همین دلیل برای تجربه‌ی استفاده از رایانه یا بازی شما مشکل‌ساز خواهد بود، اما نمی‌شود بنچمارک‌های اخیر را نادیده گرفت که برتری پردازنده‌های AMD را نسبت به پردازنده‌های مشابه اینتل تأیید می‌کنند.  

اینتل در برابر AMD: تفاوت‌های پردازنده‌ها

سری جدید پردازنده‌های اینتل تراشه‌های نسل 11 هستند که راکت لیک (Rocket Lake) نام گرفته‌اند. به تبع چند سال اخیر، می‌توانید هنگام خرید لپتاپ یا رایانه رومیزی خود از میان پردازنده‌های i3، i5، i7 و i9 انتخاب کنید و هرچه عدد آن بالاتر می‌رود، عملکردش بهتر می‌شود و قیمتش هم افزایش می‌یابد.

در مقابل، پیشرفته‌ترین پردازنده‌های AMD در حال حاضر مجموعه‌ی نسل پنجم رایزن هستند که در ادامه‌ی اولین مجموعه‌ی فوق‌العاده‌ی رایزن که در سال 2016 به بازار عرضه شد ساخته شده است. درست مانند اینتل، هم برای لپتاپ و هم برای رایانه‌ی رومیزی می‌شود سطوح عملکرد متفاوتی انتخاب کرد: رایزن 3، رایزن 5، رایزن 7 و رایزن 9 به‌ترتیب طیف ارزان‌ترین و کم‌قدرت‌ترین تا گران‌ترین و پیشرفته‌ترین پردازنده‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

لازم به ذکر است که اینتل نسبت به AMD به پروژه‌های آزمایشی بیشتری می‌پردازد و ساخت فناوری‌های پوشیدنی، پهپاد، سیستم‌های خودران و انواع فناوری‌های دیگر را امتحان کرده است و البته ازآنجاکه غول فناوری است، برای چنین پروژه‌هایی بودجه دارد.

این دو شرکت از بعضی جهات بسیار متفاوتند، اما در مهم‌ترین حوزه ــ حوزه‌ی پردازنده‌های رایانه‌ی رومیزی و لپتاپ ــ از هر وقت دیگری به هم شباهت بیشتری دارند. می‌توانید با اطمینان خاطر از هر دو تولیدکننده خرید کنید، اما پیش از خرید بنچمارک‌های پردازنده‌ها و قیمت‌هایشان را در اینترنت با هم مقایسه کنید تا تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید.

موردی یافت نشد
آخرین مطالب پاساریا
ارسال نظر
پاسخ دهید

خانه

تماس با ما

منو

برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

منو

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ثبت نام

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ثبت نام