×
جستجو در وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر
برچسب‌ها

آشنایی با نسل ها و نام های پردازنده ها

چه نسلی از پردازنده‌های مرکزی را نیاز دارید و چطور باید نام و شماره‌ی مدل‌ها را بخوانید؟

چه نسلی از پردازنده‌های مرکزی را نیاز دارید؟

هرچند سال یک‌بار اینتل یا ای‌ام‌دی خط تولید پردازنده‌هایشان را با معماری جدیدی ارتقا می‌دهند. نسل حاضر اینتل «نسل نهم سری Core» است، مثلاً Core i7-9700K و یا Core i9-9900K رده‌بالاتر. جدیدترین تراشه‌های ای‌ام‌دی بخشی از خط تولید Ryzen 3000 هستند، مثل Ryzen 9 3900X، Ryzen 7 3800X و Ryzen 7 3700X. با نگاه کردن به شماره‌ی مدل‌ها می‌توانید شماره‌ی نسل را در اولین رقم عدد چهاررقمی ببینید (مثال: عدد 8 در Core i7-8400 و یا 3 در Ryzen 7 3700X).

دقت داشته باشید که هر دو کمپانی در تراشه‌های حد اعلای خود از معماری روز عقب هستند. درنتیجه جدیدترین و بهترین پردازنده‌های مرکزی سری X اینتل همچنان نسل هفتمی هستند و تراشه‌های Threadripper نسل دومی ای‌ام‌دی چندین ماه بعد از عرضه‌ی پردازنده‌های مرکزی سری Ryzen 2000 بیرون آمد.

هرچند معمولاً می‌توانید نسل قبلی پردازنده‌ها را برای خرید پیدا کنید، انتخابش را پیشنهاد نمی‌کنیم مگر اینکه مادربردی دارید که از تراشه‌های جدید پشتیبانی نمی‌کند. معمولاً با خرید پردازنده‌های نسل قبل پول چندانی هم ذخیره نمی‌کنید؛ اما اغلب در حال خرید پلتفرمی مرده یا در حال مرگ هستید.

چطور باید نام و شماره‌ی مدل‌ها را بخوانید؟

کلاف سردرگم نام تجاری و شماره‌هایی که نام محصول پردازنده مرکزی را تشکیل می‌دهند ممکن است گیج‌کننده باشند.

هم اینتل و هم ای‌ام‌دی بیشتر تراشه‌هایشان را در سه دسته‌ی «خوب، بهتر، عالی» طبقه‌بندی می‌کنند. از Core i3/Ryzen 3 شروع می‌کنند، بعد نوبت Core i5/Ryzen 5 است و درنهایت (حداقل برای ای‌ام‌دی) به Core i7/Ryzen 7 ختم می‌شود. اینتل Core i9-9900K و همچنین Core i9-9980XE را در صدر بازار محصولات متداولش دارد که قیمتی حدود 2000 هزار دلار (1770 یورو) دارند؛ اما برای بیشتر کاربران این تراشه‌ها غیرضروری هستند و بسیار فراتر از بازه‌ی قیمتی مدنظرشان.

برای کاربرانی با بودجه‌ی محدود اینتل تراشه‌های Celeron و Pentium را هم عرضه کرده (Pentium کمی سریع‌تر است) و ای‌ام‌دی خط تولید Athlon را دارد. در بالاترین رده‌های این محصولات Threadripper ای‌ام‌دی و سری Core X اینتل به همراه Core X/i9 و Xeon W را داریم (که پیش‌تر در مورد هر دو صحبت کردیم).

حالا اعدادی که بعد از 3،5 و یا 7 می‌آیند چه چیزی را نشان می‌دهند؟ اولین رقم برای تعیین نسل محصول قرار داده شده (Core i7-8700 نسل هشتم پردازنده‌های Core و Ryzen 5 2600 ای‌ام‌دی نسل دوم پردازنده‌های Ryzen است). باقی اعداد تنها مدل‌های مختلف همین خط تولید را مشخص می‌کنند و معمولاً هرچه بزرگ‌تر باشند بهترند (هسته‌ها و سرعت ریزپردازنده‌ی بیشتر دارند). حرف K در انتهای تراشه‌ای اینتل به این معناست که قفلش برای اورکلاک شدن باز شده. تنها چند تراشه‌ی متداول اینتل عضو گروه K هستند درحالی‌که بیشتر پردازنده‌های Ryzen ای‌ام‌دی برای اورکلاک شدن باز هستند (نیازی به قرار دادن K در نام‌شان نیست). حرف X در انتهای نام مدل‌های ای‌ام‌دی به معنای سرعت ریزپردازنده‌ی بیشتر است.

موردی یافت نشد
آخرین مطالب پاساریا
ارسال نظر
پاسخ دهید

خانه

تماس با ما

منو

برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

منو

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ثبت نام

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ثبت نام