×
جستجو در وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر
برچسب‌ها

لپتاپ ورک استیشن چیست؟

تفاوت میان لپتاپ معمولی و لپتاپ ورک استیشن

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و کم شدن شکاف میان لپتاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی مصرف‌کننده معمولی، بسیاری از افراد رایانه‌های رومیزی خود را با لپتاپ ورک استیشن عوض کرده‌اند، اما لپتاپ ورک استیشن دقیقاً چه چیزی است؟

اگر تا به حال لپتاپ ورک استیشن دیده باشید می‌دانید که دقیقاً همان لپتاپ استاندارد هستند تنها کمی ضخیم‌تر. همان طراحی تاشو و چیدمان لپتاپ‌های معمولی را دارند.

لپ تاپ ورک استیشن برای کارهای منبع محور همچون رندرینگ یا همان پردازش ویدئو، انیمیشن‌های سه بعدی، نرم‌افزارهای CAD، تحلیل اطلاعات و تدوین ویدئو استفاده می‌شود. افرادی که این کارها را انجام می‌دهند معمولاً از رایانه‌های رومیزی بزرگ و پرسروصدایی استفاده می‌کنند که هزاران دلار برایشان آب می‌خورد. از طرف دیگر معمولاً لپتاپ برای وظایفی که کمتر منبع محور هستند کافی است، کارهایی مثل وب‌گردی و خواندن ایمیل.

گیج نشوید، فکر نکنید لپتاپ ورک استیشن لپتاپ نیست. در واقع اصطلاحی است که برای نوع خاصی از لپتاپ‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت‌های اصلی دیگر میان لپتاپ معمولی و لپتاپ ورک استیشن

طراحی

اگر در ذهن خود «لپتاپ ورک استیشن» را لپتاپ کت‌وکلفتی با قطر 15 سانت تصور کرده‌اید که هم‌وزن یک اسب آبی کوچک است، باید بگوییم بله، از این مدل‌ها هنوز هم وجود دارد.

اما لپتاپ‌های ورک استیشن مدرن بسیار کوچک‌تر و باریک‌تر شده‌اند. پس خیال‌تان جمع، در جلسه‌ی کاری بعدی زیادی توی ذوق نمی‌زنند.

البته اگر دنبال بهترین عملکرد ممکن در جمع‌جورترین ظاهر ممکن هستید، انتظار خرید لپتاپ در دسته‌بندی بالای سه کیلو را داشته باشید.

این لپتاپ‌ها چون باید برای درگاه‌های اضافی، سخت‌افزار حرفه‌ای و سیستم‌های خنک‌کننده تپل جا باز کنند باید ضخیم‌تر از حالت عادی باشند.

یک لپتاپ 15 اینچی کنار لپتاپ ورک استیشن قطعاً جوجه به نظر می‌رسد. طراحی لپتاپ‌های ورک استیشنی که با در نظر داشتن عملکرد ساخته شده‌اند قرار نیست چشم‌ها را خیره کند.

پس اگر کسی لپتاپ ورک استیشن شما را که چندین هزار دلار برایتان آب خورده با لپتاپ قراضه‌ی نسل اولی i3 اشتباه گرفت زیاد دلخور نشوید.

عملکرد

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم تفاوت اصلی میان یک لپتاپ معمولی و لپتاپ ورک استیشن عملکرد بهتری است که دومی به شما می‌دهد.

لپتاپ‌های ورک استیشن برای افرادی هستند که می‌خواهند همه‌جا کار جدی کنند و برای همین چند ویژگی اصلی آن‌ها با لپتاپ‌های استاندارد فرق دارد، از جمله موارد زیر:

  1.       پردازنده‌های سریع‌تر
  2.       حافظه ECC
  3.       پردازنده‌ی گرافیکی در سطح حرفه‌ای
  4.       آرایه‌های RAID

پردازنده‌های سریع‌تر

بسیاری از لپتاپ‌های ورک استیشن با گونه‌های سریع‌تری از بعضی پردازنده‌های i5 و i7 که عادت داریم در لپتاپ‌ها ببینیم عرضه می‌شوند.

اما در بالاترین قله‌های بازار ورک استیشن عوض پردازنده‌های همیشگی سری i باید انتظار پیدا کردن پردازنده‌های Xeon را داشت.

اگر قبلاً اسم پردازنده‌های Xeon را شنیده باشید می‌دانید که بیشتر در سرورها یا ورک استیشن ‌های رومیزی بسیار قوی پیدا می‌شوند.

اما سری Xeon برای لپتاپ‌ها هم موجود هستند. معمولاً هسته‌های بیشتر، حافظه‌ی نهان بزرگ‌تر و سریع‌تر در تمام سطوح و گاهی سرعت پردازش بالاتر دارند.

اما مزیت اصلی‌ای که برای مصرف‌کننده‌ها فراهم می‌کنند پشتیبانی از حافظه‌ی ECC است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

در پردازنده‌های Xeon تعداد بالاتر هسته به شما اجازه می‌دهد از برنامه‌هایی نظیر CAD یا انیمیشن سه بعدی، نه تنها سریع‌تر بلکه با احتمال کمتر رخ دادن خطا هنگام اجرا و خراب شدن کارتان استفاده کنید.

حافظه‌ی ECC

اگر تا کنون فقط از سخت‌افزار لپتاپ مناسب مصرف‌کننده استفاده کرده‌اید، شاید حتی نام رم ECC یا کد تصحیح خطا را هم نشنیده باشید. یکی از مهم‌ترین نکات برای کاربران حرفه‌ای نیاز به جلوگیری از از‌دست‌رفتن داده هنگام اجرای برنامه‌های مهم‌شان است.

حافظه‌ی ECC با شناسایی و اصلاح خطاهای داده‌ها احتمال از دست رفتن داده‌های زیاد یا خراب شدن‌شان را کاهش می‌دهد. وارد جزئیات چگونگی‌اش نمی‌شویم اما برای کاربری حرفه‌ای حافظه‌ی ECC بسیار حیاتی است.

صحبت از رم شد. شاید رم 16 GB برای اینکه بتوانید با خیال راحت روی لپتاپ فورتنایت بازی کنید برای شما زیاد هم باشد، اما بعضی لپتاپ‌های ورک استیشن این روزها رمی تا 128 گیگابایت دارند. این حجم گیگابایت شاید حتی از حافظه داخلی SSD بسیاری از شما بیشتر باشد.

پردازنده‌ی گرافیکی در سطح حرفه‌ای

هرچند شاید پردازنده‌ی گرافیکی RTX و خط جدید کارت‌های گرافیک Navi شرکت AMD حسابی در دنیای پردازنده‌های گرافیکی گرد و خاک کرده باشند، این پردازنده‌های گرافیکی با اینکه به خوبی از پس رندر گرفتن سه بعدی و تدوین ویدئو برمی‌آیند در نهایت باز هم مخصوص گیمینگ ساخته شده‌اند.

ویژگی‌هایی که مصرف‌کننده‌های حرفه‌ای می‌خواهند و نیاز دارند در آن‌ها پیدا نمی‌شود.

می‌توانید انتظار داشته باشید بیشتر ورک استیشن‌ها مجهز به پردازنده‌های گرافیکی خط Quadro از شرکت Nvidia باشند. این پردازنده‌های گرافیکی اغلب سرعت پردازش بالاتر، هسته‌های کودای بیشتر، حافظه‌ی گرافیکی بزرگ‌تر و سریع‌تر و همچنین قابلیت پشتیبانی از چندین مانیتور را دارند.

پردازنده‌های گرافیکی ورک استیشن خصوصیات ویژه‌ی دیگری هم دارند که به مصرف‌کننده‌های حرفه‌ای کمک می‌کنند بی‌دغدغه‌ترین تجربه‌ی ممکن را در کار با برنامه‌های خود داشته باشند.

این پردازنده‌های گرافیکی همچنان برای استفاده‌ی طولانی‌مدت ساخته شده‌اند، درنتیجه اگر نیاز دارید رندری 14 ساعته بگیرید این پردازنده‌های گرافیکی بدون از نفس افتادن راحت از پسش برمی‌آیند. 

پیکربندی آرایه‌ی RAID

باتوجه به هیکل بزرگ بسیاری از ورک استیشن‌ها، داخل‌شان فضای کافی برای جا دادن چندین درایو وجود دارد. پس مشخصاتی همچون 3 درگاه M.2 NVME SSD در یک ورک استیشن معمولی است.

وجود چندین درایو به کاربرها اجازه می‌دهد در حافظه‌ی خود پیکربندی RAID راه بیندازند.

پیکربندی‌هایی همچون RAID 0 به شما اجازه می‌دهد عملاً دو درایو را با هم ترکیب کرده تا سرعت عملکرد خواندن و نوشتن را دو برابر کنید.

اما پیکربندی‌های RAID زمانی که یک درایو به عنوان آیینه‌ای از درایو اصلی‌تان عمل می‌کند هم در دسترس هستند. پس در صورتی که یکی از درایوها از کار بیفتد همیشه از داده‌هایتان نسخه‌ی پشتیبان دارید.

تا دل‌تان بخواهد درگاه دارید

لپتاپ‌های مدرن اخیراً چیز عجیب‌غریبی را باب کرده‌اند. تولیدکننده‌ها عوض اینکه سعی کنند تا جای ممکن درگاه داشته باشند کم‌کم دارند درگاه لپتاپ‌ها را کم می‌کنند تا حسابی باریک‌شان کنند.

مکبوک‌های 12 اینچی را در نظر بگیرید، فقط یک درگاه USB-C دارد که حتی تاندربولت 3 هم نیست.

خدا را شکر ورک استیشن‌ها نگذاشته‌اند چنین مدهایی روی کارآمدی‌شان تأثیر بگذارد. پیدا کردن یکی دو درگاه که پیش از این هرگز ندیده بودید روی یک ورک استیشن غیرمعمول نیست.

این فهرست تنها تعدادی از درگاه‌هایی است که می‌توانید انتظار داشته باشید روی ورک استیشن پیدا کنید و اغلب بیشتر از یک درگاه برای هر نوع قرار دارد.

  1.       تاندربولت 3
  2.       USB-C
  3.       کارت‌خوان SC
  4.       درایو خواندن و ذخیره (دیسک) بلو ری
  5.       درگاه VGA
  6.       درگاه HDMI
  7.       درگاه دیسپلی پورت بزرگ
  8.       درگاه دیسپلی پورت کوچک
  9.       چندین درگاه USB 3.0
  10.   واسط SmartCard
  11.   رابط (اترنت) RJ45

نمایشگرهایی با دقت رنگ بالا

شاید با رنگ‌های متوسط رو به بالا روی صفحه‌ی لپتاپ خودتان خیلی هم خوشحال باشید اما احتمالاً در مقابل نمایشگر‌هایی که رنگ‌شان در کارخانه کالیبره شده و روی بعضی لپتاپ‌های ورک استیشن پیدا می‌شوند، حرفی برای گفتن ندارند.

تدوین‌گران ویدئو و عکاس‌ها بیش از هر چیز روی لپتاپ‌های ورک استیشن خود به نمایشگر با دقت رنگ بالا نیاز دارند. اگر لپتاپ شما نتواند رنگ‌های حقیقی یک تصویر یا ویدئویی که گرفته‌اید نشان دهد در معرض خطای نوردهی زیاد یا اشباع بیش از حد رنگ‌ها قرار می‌گیرید.

پس مشخصاتی همچون پوشش 100٪ طیف رنگ‌های Adobe RGB یا DCI-P3 و بیش از 500 نیت روشنایی در لپتاپ‌های ورک استیشن پرقدرت عادی است. بعضی از جدیدترین مدل‌ها ممکن است حتی مجهز به نمایشگر OLED هم باشند.

هشدارهای لازم درخصوص لپتاپ‌های ورک استیشن

همان‌طور که همه می‌دانیم هیچ‌چیز در این دنیا بی‌نقص نیست، لپتاپ‌های ورک استیشن هم از این قاعده مستثنی نیستند.

هرچند ممکن است مجهز به باتری 99 وات-ساعت باشند (که در واقع حداکثر محدوده‌ی قانونی است که می‌توانید در هواپیما با خود حمل کنید) انتظار نداشته باشید چیزی فراتر از عمر باتری عادی به شما هدیه دهند.

اجزای داخلی لپتاپ ورک استیشن تشنه‌ی برق هستند، خیلی بیشتر از بعضی از قدرتمندترین لپتاپ‌های مخصوص بازی. پس حتی با چنین باتری بزرگی چیزی بیشتر از 4 تا 5 ساعت دست‌تان را نمی‌گیرد.

قیمت هم نقطه ضعف دیگری است چون ورک استیشن‌ها برای بازار «حرفه‌ای» قیمت‌گذاری می‌شوند. برای همین باید پول اسمش را هم بدهید.

قیمت‌ها از حول و حوش 2500 دلار بابت یک لپتاپ ورک استیشن معقول شروع می‌شوند و از آنجا هر چه گزینه‌های بیشتری اضافه کنید و اجزای قدرت‌مندتری بخواهید سیر صعودی قیمتش را هم باید طی کنید.

نتیجه‌گیری

تقریباً تمام تفاوت‌های میان یک لپتاپ و لپتاپ ورک استیشن را بررسی کردیم. حالا پس از خواندن این مقاله فکر می‌کنید نیازهایتان ارزش خریدن یک لپتاپ ورک استیشن را دارند؟ یا با همین لپتاپ معمولی خودتان خیلی هم خوشحالید؟

23,095,000 تومان 25,615,000 تومان
تخفیف:-2,520,000 تومان
مشخصات: CPU: Intel Core i7-6600URAM: 16 - DDR3Graphics: NVIDIA Geforce 940MX 1GBStorage: 512- SSDScreen: 13.5" 3K Touch 2in1Weight: 1.6 Kg
موجودی و قیمت‌های سایت کاملاً به‌روز است، لطفا برای استعلام آن‌ها تماس نگیرید!
آخرین مطالب پاساریا
ارسال نظر
پاسخ دهید

خانه

تماس با ما

منو

برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

منو

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ثبت نام

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ثبت نام